{oh!} Orkiestra została założona w 2012 roku. Już w pierwszej dekadzie swojej działalności, ten stale rozwijający się zespół pod przewodnictwem Martyny Pastuszki zyskał miano najlepszej orkiestry specjalizującej się w wykonawstwie historycznym w Polsce i jednej z najciekawszych pod względem muzycznym orkiestr na scenie europejskiej. {oh!} Orkiestra współpracuje obecnie z najważniejszymi instytucjami kulturalnymi w Polsce, takimi jak Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Instytut Adama Mickiewicza oraz z festiwalami Misteria Paschalia, All’Improvviso, Chopin i jego Europa oraz Actus Humanus.

Zespół cieszy się uznaniem na arenie międzynarodowej, o czym świadczą koncerty w najważniejszych salach koncertowych, takich jak Wigmore Hall, Theater an der Wien, Tchaikovsky Concert Hall w Moskwie, Auditorium de l’Opéra de Dijon, Margravial Opera House w Bayreuth, Konzerthaus Dortmund, Kölner Philharmonie oraz na najważniejszych festiwalach w Europie, takich jak Bayreuth Baroque Opera Festival, Bachfest Leipzig, Händel-Festspiele w Halle, Tage Alter Musik Regensburg, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Tage Alter Musik w Herne czy Stockholm Early Music Festival.

{oh!} Orkiestra wydała jedenaście albumów CD i była emitowana w większości europejskich rozgłośni radiowych, a także w Mezzo, Medici.tv, Arte TV oraz Polskim Radiu Dwójka. W 2021 roku TVP Kultura zarejestrowała film dokumentalny o Martynie Pastuszce i {oh!} Orkiestrze o tytule „Nie jestem maestro”.

Wraz z Festiwalem Muzyki Dawnej Improwizowanej All’Improvviso w Gliwicach oraz wiedeńską agencją Parnassus Arts Productions {oh!} Orkiestra nieustannie na nowo odkrywa zapomniany barokowy repertuar operowy. Orkiestra ma na swoim koncie prawykonania scenicznych wersji „Didone abbandonata” Domenica Sarriego, „Arminio” Johanna Adolfa Hassego i „Alessandro nell’Indie” Leonarda Vinci, a także koncertowych wersji „Gismondo, re di Polonia” Leonarda Vinci i „Il Venceslao” Antonio Caldary.

Rok 2022 przyniósł orkiestrze owocną współpracę z krakowskim festiwalem Misteria Paschalia. {oh!} Orkiestra została zaproszona jako zespół rezydent wraz z Martyną Pastuszką jako Dyrektorem Artystycznym. Orkiestra była również zespołem rezydentem Festiwalu Opery Barokowej w Bayreuth w 2022 roku.

Od 2018 roku orkiestra regularnie współpracuje z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina. Dotychczas Instytut wydał płyty {oh!} Orkiestry poświęcone twórczości Gołąbka i Kurpińskiego oraz album z utworami symfonicznymi Lipińskiego i Moniuszki. Dzięki tej współpracy {oh!} Orkiestra otrzymała od Instytutu zaproszenie do nagrania kompletu symfonii Mozarta, a także wielu dzieł muzyki polskiego romantyzmu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *